Podle Murphyho zákonů jednoznačně platí, že „když se něco může pokazit, tak se to taky pokazí“. Takže spěcháte, potřebujete funkční auto, a ejhle: malá nehoda a máte poškozené přední sklo. Není to příjemná záležitost a potřebujete to řešit rychle. Navíc by se vám hodilo zapůjčení náhradního vozidla. Víte, jak je to s nárokem na něj? A s tím, kdo opravu čelního skla zaplatí?
Výměna čelního skla a náhradní vozidlo – jak je to s nároky?
Nárok náhradní vozidlo získat zdarma k zapůjčení máte automaticky, pokud jste byli účastníkem dopravní nehody a tu jste nezpůsobili, u nehody však došlo k poškození vašeho automobilu. V tomto případě je zapůjčení hrazeno z povinného ručení viníka nehody. Samozřejmě i výměna čelního skla či další opravy vozidla. Myslíte si, že si místo škodovky půjčíte BMW? Tak na to zapomeňte. Dle zákona existuje nárok na zapůjčení automobilu na dobu nezbytně nutnou ve stejné cenové třídě, do níž spadá váš při nehodě poškozený automobil.
K poškození čelního skla však může dojít i jinak. Prvním případem je nehoda, kterou zaviníte vy. Anebo k poškození dojde například díky ulítlému kamínku z před vámi jedoucího kamionu. Tomu však těžko dokážete, že vám čelní sklo skutečně poškodil. V tomto případě existuje nárok na opravu čelního skla i na náhradní vozidlo pouze v případě, že jej máte pojištěné v rámci povinného ručení (nebo havarijní pojistky). Máte pocit, že vaše povinné ručení tohle nenabízí? Podívejte se do smlouvy, kterou jste se svojí pojišťovnou uzavřeli, nebo se podívejte na srovnání povinného ručení. To se vám bude hodit i v případě, kdy se rozhodnete uzavřít kvalitnější nebo výhodnější povinné ručení.
Obecně platí, že pojišťovny čelní sklo nepojišťují automaticky, ale jen jako připojištění čelního skla. Nezapomeňte si jej tedy raději připojistit.
V zimě pozlobí i baterie
U auta platí i další Murphyho zákon: „Může-li se něco pokazit ze čtyř různých příčin a podaří-li se ti nakrásně všechny čtyři odstranit, vzápětí se objeví pátá.“ Takže, je zima, čím nás naše auto ještě překvapí? Pravděpodobně tím, že nenastartujeme. Vybitá baterie není v zimě ničím, co by nás mělo překvapit – přesto překvapuje. To zejména proto, že bezelstně věříme, že jsou dnes autobaterie bezúdržbové. To však není tak zcela pravda. V zimě dejte občas baterii preventivně dobít na nabíječku. Zejména pokud auto déle stojí a berete to jenom na kratší jízdy po městě. Pozor zejména na teploty pod -20 °C. To auto nikdy nenechávejte několik dnů stát bez startování. Kombinace těchto dvou faktorů totiž dokáže baterii nenávratně poškodit. Vás pak bude čekat nákup nové.